In de afgelopen week was het volop in het nieuws: Het niveau van begrijpend lezen van de Nederlandse (15-jarige) leerlingen is opnieuw gedaald op de ranglijsten van het wereldwijde Pisa-onderzoek. Als onderwijsteam van De Plataan worden wij verdrietig van het horen van deze resultaten. We worden echter niet moedeloos:

Al twee jaar zijn we als school intensief bezig met de focus op aanpak en het resultaat van het leesonderwijs. Het begint al met begrijpend luisteren in groep 1 en 2. We creëren een doorgaande lijn door de hele school. We steken in op leesplezier en bieden leerlingen aantrekkelijke boeken en teksten aan. We laten het methodisch werken los en integreren het lezen steeds meer in ons thematisch aanbod (Blink).

We zoeken rijke teksten, boeken en bronnen op uitdagend niveau. We kiezen voor een aanpak waarin kinderen eenzelfde tekst meermaals vanuit verschillende perspectieven zien. Zij lezen herhaald dezelfde tekst, ‘met de pen in de hand’. We gebruiken werkvormen waarin leerlingen bijvoorbeeld leren om samen te vatten, oorzaken en gevolgen te zien, te ordenen en vergelijken, argumenteren en voorspellen.

We kijken bij elkaar in de lessen en geven elkaar feedback. We werken ook op CNS-niveau samen en wisselen zo kwaliteit uit met andere scholen. Zo verbeteren we ons onderwijs in lezen en luisteren met begrip voortdurend.