Tijdens de afgelopen studiedag, op 27 november jongstleden, spraken we met het team over identiteit. Specifieke onze christelijke identiteit, die nauw verweven is met onze pedagogische-, maatschappelijke-, en onderwijskundige identiteit.

In zowel het CNS-Koersplan, als in ons eigen schoolplan, staat de doelstelling een visie op te bouwen richting verwevenheid van deze christelijke identiteit met ons burgerschapsonderwijs. Wanneer we spreken over onze schoolidentiteit, kunnen we dit niet doen zonder onze persoonlijke identiteit mee te nemen. Deze ligt in wat we persoonlijk geloven, maar ook in wat voor ons werkelijk van belang is; onze waarden. Die onderliggende waarden zijn richtinggevend in visievorming.

Het is bijzonder om elkaar als team te ontmoeten en te ontdekken dat in die ontmoeting zoveel van onze drijfveren verbonden zijn. Vanuit onze missie ‘samen groeien’ komen de kernwaarden: authenticiteit, respect, verantwoordelijkheid en nieuwsgierigheid in deze gesprekken naar voren. Ze helpen de ander ontmoeten, om zo met aandacht te luisteren wat hij of zij gelooft. We willen kinderen graag leren dat de verschillen er mogen zijn en dat juist de ontmoeting ons kan verrijken.

Dit sluit prachtig aan bij de wet ‘burgerschapsonderwijs’, die sinds 2021 een grote plek heeft in het landelijk beleid. Hier wordt deze respectvolle ontmoeting ook in verband gebracht met democratie en het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke vaardigheden. Op een volgende studiedag zullen we dit onderwerp verdiepen: We vragen ons concreet af wat dit betekent voor de methodekeuze voor levensbeschouwelijk onderwijs. Daarnaast zoeken we de verbinding met andere vakken en activiteiten die op school gegeven worden. Immers wordt ook via bijvoorbeeld KiVa en Blink aandacht besteed aan burgerschapsonderwijs én identiteit.